تحلیل موضوعی و ساختار معنایی پژوهش‌های نوآوری باز
کد مقاله : 1009-SNCONAS-FULL
نویسندگان
بی بی فاطمه مکی زاده1، فضه ابراهیمی2، ابوالفضل اسدنیا *3
1دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2نهاد کتابخانه های عمومی، اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد
3کتابدار نهاد کتابخانه های عمومی کشور
چکیده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل کتابسنجی پژوهشهای منتشر شده در پایگاه وب آو ساینس با موضوع نوآوری باز برای دستیابی به درک جامعی از روند آن است.
روش‌شناسی: در این تحقیق، تعداد 3917 منبع علمی در موضوع نوآوری باز از پایگاه وب آو ساینس به‌صورت جستجوی موضوعی، مورد تحلیل کتاب‌سنجی قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار R پکیج بیبلیومتریکس بهره گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان‌دهنده روند صعودی انتشار مقالات حوزه نوآوری باز در 19 سال اخیر به ویژه سال 2017 به بعد بود. 3 کشور برتر در زمینه تولید علمی در موضوع مورد بررسی، شامل کشورهای ایتالیا، چین و آمریکا بودند. پراستناد ترین مقاله این حوزه مربوط به چس بروگ است و کلیدواژه های جمع سپاری، همکاری و کسب و کارهای کوچک و متوسط بیشترین فراوانی را در مقالات این حوزه دارا بوده است. یافته ها نشان داد محققان مختلف به کلمات کلیدی مربوط به نوآوری باز مانند جمع سپاری و عملکرد شرکت توجه متفاوتی داشته اند و بیشترین همکاری در حوزه نوآوری باز میان نویسندگان کشورهای آمریکا و بریتانیا بوده است. نشریه تخصصی "پایداری" بیشترین میزان مقالات منتشرشده در حوزه نوآوری باز را داشته است
نتیجه‌گیری: بررسی مدارک علمی تولید شده در حوزه نوآوری باز نشان داد که مبحث همکاری جمعی و جمع سپاری به عنوان موضوع مهم در حوزه فناوری و کسب و کارها مطرح شده است. تجزیه و تحلیل آثار منتشر شده نشان داد که حوزه بازرگانی، مدیریت دانش بیش از سایر حوزه‌ها در حوزه نوآوری باز به نشر مطلب پرداخته اند.
کلیدواژه ها
نوآوری باز، کتابسنجی، مصور سازی علم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر