معیارهای ارزیابی علم شهروندی |
کد مقاله : 1026-SNCONAS-FULL |
نویسندگان |
اکبر مجیدی * گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز تبریز ایران |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله بررسی مفاهیم و معیارهای ارزیابی علم شهروندی است. در حال حاضر علم شهروندی به طور فزایندهای رواج یافته است و به طرق مختلف تعریف و تفسیر شده است. علم شهروندی به مشارکت عموم مردم در کنار دانشمندان در مراحل مختلف یک تحقیق علمی از جمله طراحی تحقیق، جمعآوری دادهها و پردازش و تفسیر آنها اطلاق میشود. علم شهروندی از طریق فرموله کردن سؤالات تحقیقاتی جدید توسط عموم مردم و جامعه علمی و از طریق کشف مشترک راهحلهای منطقهای به تغییرات تحول آفرین در علم و جامعه کمک میکند. گسترش سریع برنامههای علوم شهروندی در سطح جهانی، فرصتهای باورنکردنی و همچنین چالشی برای محققان و دستاندرکاران علوم شهروندی پیش آورده است. ارزیابی ابزار اصلی مدیریت و توسعه علمی و بخش مهمی از پروژههای علمی است. ارزیابی را میتوان از زوایای مختلف و با در نظر گرفتن اهداف متمایز مورد بررسی قرار داد. هرچند علم شهروندی هنوز در حال تکامل است، اما ارزیابی علم شهروندی هم از سوی سیاستگذاران برای بهبود طرحهای تامین مالی علم شهروندی و هم توسط طرحهای پروژه برای ارتقای مدیریت پروژه ضروری است. ارزیابی علوم شهروندی میتواند بر حسب زمینه، ماهیت و اهداف برنامهها و پروژههای علم شهروندی در سه معیار یا سطح تاثیرگذاری علمی، تاثیرگذاری بر جامعه و خطمشیها انجام شود. در این مقاله سعی میشود با روش مطالعه اسنادی و کتابخانهای به بحث و بررسی مفهوم ارزیابی علم شهروندی و معیارهایی که معرفی شدهاند پرداخته شود. |
کلیدواژه ها |
علم شهروندی، ارزیابی، اثرگذاری علم، خطمشیها، سنجش علم، معیار ارزیابی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |