اصول تدوین چکیده های تصویری برای افزایش روئیت پذیری اجتماعی علم |
کد مقاله : 1028-SNCONAS-FULL |
نویسندگان |
صدف پورمحمود * گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
امروزه شاخص آلتیمرتیکس روئیتپذیری و توسعه گفتمان اجتماعی حول یافتههای علمی را در قالب میزان توجه به نتایج یک تحقیق در اخبار، وبلاگها، شبکههای اجتماعی عمومی و تخصصی و رسانههای صوتی و تصویری برخط میسنجد. پژوهشهای پیشین نشانگر نقش مهم چکیدههای تصویری مقالات در افزایش بحث و به اشتراکگذاری برخط پژوهشها و افزایش شاخص آلتیمتریکس آنها دارد. چکیده تصویری یک گرافیک اطلاعاتی است که با بیان ساده، موجز و بصری، خواننده را قادر به درک سریع و سهل مسأله، روش و نتایج پژوهش و تشویق به گفتگو درباره آن مینماید. از اینرو طراحی بک چکیده گرافیکی مناسب برای مقالات علمی به مرور به عنوان تخصص جدیدی در حوزه روش تحقیق بدل خواهد شد و تدوین معیارهایی برای طراحی آنها با هدف داشتن ساختار مناسب، انطباق با درک مخاطب عام و متخصص و وضوح بیانی ضروری خواهد بود. از اینرو مقاله حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی و بررسی منابع مکتوب در این زمینه و تحلیل مجموعهای از چکیدههای تصویری قصد دارد تا ضمن تدوین اصولی برای طراحی این چکیدهها اصولی برای کاربرد گرافیک اطلاعاتی با هدف طراحی مناسب آنها را تدوین نماید. نتایج تحقیق حاضر نشانگر آن است که تخلیص یافتههای کلیدی و حذف جزییات غیرضروری، توجه به توالی بیانی و ساختاری، بهرهگیری صحیح از نشانههای گرافیکی و استاندارد مربوط به حوزه علمی، تنظیم فونتها به منظور وضوح اهمیت بیان در ترازهای مختلف و همچنین فرار رفتن از چکیدههای تصویری ساده به چکیدههای تعاملی قادر است تا ضمن تدوین زبان استانداردی برای تدوین آنها، ارتباط مخاطب عام با آنها را افزایش دهد. |
کلیدواژه ها |
ضریب آلتیمتریکس، چکیده تصویری، گرافیک اطلاعاتی، شبکه های اجتماعی، روئیت پذیری پژوهش |
وضعیت: پذیرفته شده |