سنجش پذیرش سیستم مدیریت یادگیری در میان اساتید دانشگاه با استفاده از مدل یکپارچه TAM-TOE |
کد مقاله : 1040-SNCONAS |
نویسندگان |
رضا سعیدی * گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران |
چکیده مقاله |
هدف مطالعه حاضر درک عوامل مؤثر بر استفاده از LMS در دانشگاه ها با استفاده از شاخص های مدل پذیرش فناوری (TAM) و چارچوب فناوری-سازمان-محیط (TOE) است. این مطالعه کیفیت سیستم، کیفیت خدمات، کیفیت اطلاعات، پشتیبانی فنی و دولت را بررسی می کند. در این مدل خطمشیها بهعنوان متغیرهای اساسی برای تأثیرگذاری بر استفاده از LMS با استفاده از درک سهولت استفاده (PEOU) و سودمندی درک شده (PU) به عنوان متغیرهای واسطه در نظر گرفته شده اند. برای رسیدن به هدف این پژوهش، مدل مفهومی بر اساس TAM یکپارچه با عوامل خارجی اقتباس شده از چارچوب TOE پیشنهاد شده است.پژوهش کمی با استفاده از پرسشنامه بر روی نمونه ای متشکل از 393 مدرس انجام شد. مطالعه از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری استفاده می کند و نتایج توسط نرم افزار SmartPLS 4.0 تجزیه و تحلیل شده اند. یافته ها نشان می دهد که کیفیت اطلاعات به طور قابل توجهی با PU و PEOU همبستگی دارد. کیفیت خدمات، کیفیت سیستم و سیاست دولت رابطه معنی داری را با هر دو PU یا PEOU نشان می دهد. با این حال، پشتیبانی فنی رابطه ناچیز با PU و PEOU را نشان داد. در TAM، PU و PEOU به طور قابل توجهی با استفاده از LMS ارتباط دارند. در نهایت، جریان مطالعه نقش PU و POEU را به عنوان واسطه بین عوامل خارجی و استفاده از LMS نشان داد. یافتههای این مطالعه پیامدهایی برای تحقیق و عمل و برای راهنمایی رهبران دانشگاه و سیاستگذاران در درک عواملی که باید به آنها توجه شود، دارد. |
کلیدواژه ها |
سیستم مدیریت یادگیری، مدل پذیرش فناوری (TAM)، چارچوب فناوری – سازمان – محیط (TOE)، سهولت استفاده درک شده (PEOU)، سودمندی درک شده (PU). |
وضعیت: پذیرفته شده |